Märklig fångst i Stavre

Första Gimåsvängen dröjde ända tills igår, men oj så skönt det var att se ån igen. Konstigt var det bara att jag vände hemåt med något helt annat än fisk i bagaget. Iofs inget ovanligt att kamma noll i Stavre men...
Så här gick det till:
Utvadad en bit ner i än så hör jag ett tungt plask längre ner i ån. Jag fiskar mig neråt och när jag når ungefär den plats jag hört plasket så suger det i tungt. Det bär iväg utav bara den, det plaskar och far i ytan ömsom på och ömsom under vattnet. På några sekunder töms både lina och backing från rullen. När knuten nås på rullen börjar det bli kritiskt, men istället för linbrott så stiger linan till lufts. Jag drillar länge och väl innan jag lyckas få in ca 3kg skogsfågel i min snålt tilltagna c & r håv. Fjädrar och dun ryker och fågeln stryper sig själv i håvgarnet (tur för jag hade glömt prästen)
Jag har alltså lyckats fånga en Tjäder på torrfluga. Hur fan är det möjligt, vad gjorde den i ån?



eller så kan det ha gått till så här:
Trött och förvirrad i slutet av terminen, men full av fiskeiver, styr jag bilen direkt efter jobbet mot gimån. Med stopp i bräcke för att inhandla diverse flugor jag inte "hunnit" binda i vinter. Vid kassan kommer jag på att det är bra med en plånbok när man ska handla. Jag vänder därför mot jobbet för att hämta denna(endast 3,4 mil enkel väg)
Inget irriterad eller jäktad styr jag bilen åter mot Gimån igen. När jag rundar en kurva så har två Tjäderhönor parkerat mitt i vägen. Smack och resten kan ni lista ut själv. Någon illful, osanningsenlig människa skulle kanske få för sig att påstå att jag inte ens fiskade torrfluga och endast fick en harr på 5hg. Men skulle ni höra nåt sånt så tänk efter!
Vilken historia låter mest sannolik?

Kommentarer
Postat av: Larsa

Så kan det gå...

Imorrn ska jag ta en med samma vikr fast en öring!

2008-06-14 @ 00:32:06
Postat av: Anonym

Så kan det gå...

Imorrn ska jag ta en med samma vikt fast en öring!

2008-06-14 @ 00:32:40
Postat av: Sally

Haha ja den va fin...

2008-06-15 @ 14:17:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0