Klantarslets pojk

498687-11

På bilden ser ni Klantarsets pojk, ni vet killen som trodde att han skulle få ett bra rödingsfiske bara för att han följde med Liggfiskare Ylvesson på skogspromenad.
Klockan 07.00 föreföll också detta vara en toppenidé. Vädret såg ut att bli top of the line. En dag innan fullmåne och SNÖN som säkert måste ha börjat smälta rejält i skogen.
Javisst! Jävligt säkert vi bor ju för fan i Norrland, men det glömde vi bort i fiskeivern.
Nåväl det gick ju ganska fint ,skaren bar hyfsat och vi kånkade till och med motorborren 1 km genom skogen.
Väl framme så hade vädret slagit om, inget ovanligt det börjar alltid blåsa när man kommer till Flottringen.
Ja vi gav inte tappt utan borrade på med gott hopp. Utan resultat, när sedan 1.a platsbyte var gjort och det var dags för att borra på nytt. Då kom Klantarslets pojk på att det är ytterst lämpligt att ha spö med mormyska på i bröstfickan när man rycker igång motorborren.
Aj! satan vad den satt fast i fingret, tur det inte var Maxximalina utan att det blev ett linbrott. Ja menar nu åkte ju bara kroken in med hulling till hälften i fingret.
Ja efter många om och men lyckades jag med assistans av kirurg Ylvesson beväpnad med plattång trycka igenom skiten, platta hullingen och dra ut den.
Så till fisket........... Nä just ja det hände ingenting!!
 Nja liggfiskarn påstod att han kände nåt, han svamlade om riktigt tungt, måste varit stor, och gick på i den stilen.
Jag tog det lugnt jag förstod direkt att han var i botten och rev i mitt påskpynt som jag glömde där för ett tag sedan.
Så det enda minnesvärda av dagens utflykt var ett ståtligt mormyskerekord, en sjösäl på 85+
Hemåtpromenaden var också riktigt kul, skaren var borta??  klockan 3 på dan och bara 10 plusgrader??
Javisst vi bor ju i Norrland inte Sibirien.  Föreställ er 60 cm snödjup med snö som mest påminner om skirat smör, och konditionsfenomenen Ylvesson och Bjuren släpandes på motorborr genom skogen i 1 km om dom följt stigen:)
Ja när ni ser oss på byn närmsta dagarna så fattar ni att vi inte har haft Brokeback Mountainfestival på flugfiskeklubben ,utan det är vanlig jävla skogsträningsvärk!!

Liggfiskaren såg ut att ha legat av sig!!!!

Så fortsatte jakten på isrödingen. Idag var det jag och Liggfiskaren Ylvesson som begav oss i nordvästlig riktning vid sjudraget i morse. När vi anlände till vändplanen med utsikt över viken möttes vi av en rolig syn. Två byastofiler hade pyntat viken proppfull med spön, inte under fem var. De sprang kors och tvärs i panik med farhågor om att vi var fiskevårdspoliser. Vi kunde inte hålla oss från att gå rakt emot dom för att sedan sätta oss och fiska alldeles intill. Dock var det trögt i den viken och såväl dom som vi traskade vidare mot andra fiskeplatser. Och på nästa anhalt kom det då äntligen...Rödinghugget. En lätt stöt  blinken inne på grunt vatten, jag lade mig ner för att kika och fick se en gran vit/röd fena vinka adjö. Jag svor till Kent ; fan nu brände jag en fin röding. Jag provade att ta upp blinken och hissade snabbt ner en liten mormyska.
Pang! direkt small det........
498687-5En grann bit på bra prexixen kilot.
498687-6

Misstro och förtvivlan byttes snabbt till hopp och glädje i skön kombination.
Den kan ju knappast simmat omkring här ensam resonerade vi. Någon timme senare visste vi. Ett dussin Abborrar som Kent bryskt avlivat hade varit sällskap.
Hoppet började smått överge oss, vi diskuterade byte av fiskeplats som bäst när Kent svor; Fan heller att den var ensam det finns bara inte.
I samma sekund sudsade min mormyska förbi hålet i ilfart linan drog iväg i sidled och jag fläskade i med ett köttigt mothugg.....498687-8

Nu ännu mer nöjd konstaterade jag att turen vänt, fiskeguden var åter med mig. Beslutet om att prova med en ny mössa verkade ha varit riktigt.
Kent började låta lite desperat på rösten. När så klockan med stormsteg närmade sig hemfärd var han riktigt illa däran. Ett beslut om att prova en sista gång med några nyborrade hål lite längre bortgav upphov till ett riktigt glädjetjuut.
498687-9

bra nog nöjda kunde vi summera och fara hemåt, styrkta inför kommande bravader...

498687-10

AbborrFestival

Lovén i AbborrtagenLiggfiskaren
Så gick årets första fisketur i regi Ånge flugfiskeklubb av stapeln. Kl 07.00 bar det av mot Albacken och Mörtsjön. Kent "liggfiskaren" Ylveson, Henrik  "Sally"  Sahlberg och Stefan  "fiskekortsförsäljaren"  Lovén samt undertecknad var det som åkte.
Vi gjorde vårt bästa för att tona ner förhoppningarna på vägen dit, men vi tänkte nog alla att nu måste det väl ändå vara på g....
Efter en stunds borrande och fiskande så var vi ganska varse om att det var lika trögt som tidigare efter nyår.
Stefan tog då initiativ och drog igång en Abbortävling, själv var jag inte sen att haka på. Kent blev lite tvär och började kasta Abborrar på oss.
Senare under eftermiddagen så ändrade han sig dock och smög in i viken för att komma ikapp i antal.
den enda som fiskade konekvent var Sally Sahlberg. Han vägrade envetet att ta upp någon Abborre, inte ens när Stefan bjöd sitt bästa abborrhål var han på tårna.
Mja... så hände då det som vi alla så svenskt ödmjukt mumlat om; (tänk om i alla fall nån av oss kunde få en röding)
Kent gick över till sin specialite liggande rödingsfiske, och då pratar vi inte traditionellt kikmete, utan på rygg slumrandes.
Och vips så var dagens enda röding ett faktum.
Liggfiskaren smålog hela vägen hem, vi andra funderade på om den verkligen höll minimimåttet, eller om Kent hade nån tillräckligt smal filekniv för att kunna anrätta den.

Hmm, det tröga fisket håller i sig men till helgen vore det väl fan om...
Frågan är bara om det blir på Björnsjön, Flottringen eller nån annan stans.