Vakfestival på Björnsjön

I går kväll besökte jag Björnsjön, denna gång ensam då ingen av mina vänner verkar gilla det här med flugfiske efter vakande fisk;)
Jag anlände vid halv sexdraget, vinden krusade ytan så där lagomt, solens strålar hade visat sig i två dar och det kändes som upplagt för att jag skulle få fiska på vakande fisk.
Hm... nåt var fel, inte ett liv syntes till, inga ljud, bara ett stilla lugn.
Nåja jag nötte på med mina sjunkbomber i hopp om att nåt skulle hända. Det konstiga var att det var till synes helt dött även under ytan.
Jag nötte på tills klockan var vid Åttadraget utan att nåt hänt. I samma ögonblick som jag tänkte att nu håller det nog på att mojna helt så kände jag nåt i linan, inbillning?
Ut med flugan igen och ja där var det STRIKE och Börje fenlös 4hg var krokad och landad och återutsatt.
Bara några kast senare sög det i igen, denna gång lite rejälare jag blev till och med tvungen att veva in löslina. Denna gång kom Pelle svanslös på iaf 1kg upp.
Pelle svanslös

Var kommer alla dessa fenlösa fiskar ifrån? Har inte behövt träffa dessa vid mina tidigare turer vid Björnsjön.
Iofs så har jag bara fiskat vinter där, är det svaret?
Nåja jag traskade till viken för att avsluta kvällen där. Väl framme så var lugnet totalt, ytan låg blank som en spegel. Endast göken bröt tystnaden och lugnet ibland.
Så plötsligt såg jag nåt i ögonvrån, hm det kan väl inte ha varit....
Jo igen och igen och igen och på flera ställen samtidigt.
Helvete !! rödingen kalasade friskt på de myggpuppor som blåst in i viken. Hed and tail vak överallt. I alla fall överallt på andra sidan viken utom räckhåll för mig.
Det visade sig nämligen efter jag snabbt bytt till torrt att de små gynnarna vägrade komma i min närhet.
och ni som känner mig förstår nog att jag vadade så långt ut det bara gick. men vakfesten var förlagd till däruteditmanintekankastafrånnåthållavviken. Ja, men jag njöt! sommarens fiske har kommit igång, Rödingen vakade så jag trodde jag var i Ransarån.
Att de inte ville komma nära mig, so what shit happens.
Det var ialla fall djävligt spännande när dom vakade fem meter ifrån och man stod där och hoppades. Lite synd att den slutade redan efter en timme men men.

Tack Björnsjön för en trevlig vakfestival!

Kommentarer
Postat av: Larsa

Nu har du blivit en riktig tjärnfiskare!

2008-05-29 @ 12:09:42
Postat av: M.a.m.m.a.J.e.s.s.i.c.a

Hejsan!
Hoppas du får en bra Torsdag :)
Och att helgen blir super också :)

Kram!

(Har frågestund i bloggen i dag också)

2008-05-29 @ 12:23:31
URL: http://jyees89.blogg.se
Postat av: Liggfiskarn

Klart man var sugen att följa med. Så snart jag får nya linan smäller det med 7:an.

2008-05-29 @ 12:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0