Flugfiskepremiär!!!

Ja, så var det då äntligen dags. Plocka fram de riktiga fiskegrejerna kändes gött.
Jag och liggfiskare Ylvesson vigde förmiddagen åt att piska igång kastarmarna vid en solig Björnsjön. Sämre dagar kan man ha.
Vädret var mycket behagligt redan vid 10 när vi anlände, jag fick börja med att ta av ett lager kläder istället för som brukligt tvärt om. Jag tacklade två spön ett för ev fjädermyggfiske och ett nymfspö. Medan Kent ägnade sig åt att tjata med tjatgubben så vadade jag ut för att börja året och provkasta mitt nyinköpta reservspö med tillhörande lina och rulle.
Ett Visionspö som helt klart var dugligt, verkade fiska skapligt oxå, redan i tionde kastet sög det i. Ransarpuppan är svår att motstå. Som brukligt är så missar man årets första hugg. Denna gång var det ändå så tacksamt att jag fick drilla en stund för att liksom komma igång. Tillräckligt länge för att jag skulle få se en grann öring rulla i ytan och förstå att det lätt var en kilosbit jag gick miste om.
Nu var det första turen till Björnsjön sommartid för oss överhuvudtaget så en hel del tid förspilldes till att röra oss runt kring stränderna för att söka lämpliga fiskeplatser.
Någon timme senare var vi åter vid brottsplatsen dvs där en kilosöring tagit sig in i de tappade fiskars himmel.
Det dröjde inte länge förrän Kent eftermånga fina tips av tjatgubben lyckades kroka en trind och grann röding som tog vågen precis till Kilosstrecket.
Jag borde ha börjat bli stressad i detta läge, men jag hann inte. Fiskeivern efter Kents fisk hann inte lägga sig innan en öring nöp min fluga. Denna gång var jag inte som ett förvånat mähä, utan provade med ett mothugg. Och har man sett jag lyckades oxå landa en öring på 8hg.
Kvällens grillning var räddad och vi återvände hem. För min egen del till en orolig sambo som trodde att jag varit och pimplat. Jag hade glömt att tala om att den riktiga säsongen startat hemma:)
Men till middagen blir alla i familjen varse om detta.

Kött498687-13498687-12

Kommentarer
Postat av: Gregg

Härligt att se, själv har jag bytt stil till solsemester utan ett enda hugg från den tlltänkta 10 kg gäddan.
Mvh / Gregg

2008-05-10 @ 17:16:36
Postat av: Sally

Ser ut som en lyckad premiär de där,bra fiske å kanonväder...

2008-05-12 @ 14:21:41
Postat av: Fisso

Era svin!

2008-05-15 @ 10:57:58
URL: http://fissosblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0